2020. feb 17.

Az évtized végéig stabil lábakon áll a Peugeot tervezett CO2-programja

írta: Autó Máté Kft.
Az évtized végéig stabil lábakon áll a Peugeot tervezett CO2-programja

Évek óta tudatosan csökkenti flottaszintű emisszióját a Peugeot, ezért a francia márka most külön erőfeszítések nélkül képes teljesíteni azokat az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási előírásokat, amelyek több autógyártó vezetőinek most álmatlan éjszakákat okoznak.

pa_consulting_forecast_penalty.jpg

Jövőre 95, öt év múlva 81, az évtized végére pedig 59 g/km-ben[1] határozta meg az Európai Unió azt a széndioxid-kibocsátási határértéket, amelyet az autópiaci szereplőkkel szemben készülnek érvényesíteni. Amennyiben egy autógyártó Európában eladott járműveinek súlyozott átlagos CO2-kibocsátása meghaladja ezt az értéket, rendkívül magas – akár a cég teljes éves jövedelmét (EBIT) meghaladó mértékű – bírságokra[2] számíthat. Fontos adalék, hogy a fent említett határértékek csupán irányszámok: valójában minden márkára más és más konkrét limit vonatkozik, mégpedig az Európában forgalmazott típusaik átlagos menetkész tömegétől függően. Minél könnyebb autókat gyárt egy cég, annál szigorúbb követelményeket támasztanak vele szemben.

A Peugeot és társmárkáinak gyártmányai évek óta a legkönnyebbek közé tartoznak Európában, köszönhetően az új generációs, nagy szakítószilárdságú acélötvözeteket alkalmazó architektúrák folyamatos bevezetésének. A cégcsoport típusainak átlagos tömege már 2017-ben is csak 1273 kg volt, miközben a piaci átlag ugyanekkor elérte a 1390 kg-ot[3]. Ez pedig azt jelenti, hogy a francia autógyártónak jövőre nem 95, hanem 91 g/km-re kell csökkentenie flottája átlagos széndioxid-kibocsátását.

 pa_consulting_emission_levels.jpg

Ez a rendkívül komoly kihívás sem állítja ugyanakkor teljesíthetetlen feladat elé a Peugeot-t.

A termékpaletta folyamatos megújulásának, a meglévő motorizációkat érintő többszáz apróbb innovációnak, valamint az új alternatív hajtásláncok megjelenésének köszönhetően teljesíthető mind az idei 95, mind pedig a még szigorúbb jövő évi 91 g/km határérték.

Erről 2019 októberében Jean-Philippe Imparato vezérigazgató nyilatkozott Európa első számú autóipari szaklapjának, az Automotive News Europe-nak[4]. „Nem fogunk bírságot fizetni. Gyártásunkat már most a [2020-ban] hatályba lépő emissziós előírásokhoz igazítjuk, januártól pedig hetente ellenőrizzük, hogy teljesítjük-e az aktuális uniós előírásokat.”

 peugeot_3008phev_hy4_1809pb_001.jpg

Ehhez a már említett, folyamatos tömegcsökkentés mellett a modellpaletta és a hajtáslánc-választék gondos megtervezésére is szükség volt. Miközben egyes gyártók teljesen száműzték kínálatukból a dízelmotorokat, a Peugeot kitart – párhuzamosan a részben vagy teljesen elektromos hajtásokkal – a technológia mellett, és azt környezetvédelmi szempontból a lehető legmagasabb szintre fejlesztve kínál minden eddiginél ésszerűbb alternatívát vásárlóinak.
peugeot_208_e_1.jpg

A független vizsgálatok rendre igazolják, hogy a modern dízelmotorok hatalmas előrelépést tettek a kritikus károsanyagok (koromrészecske, nitrogén-oxidok) semlegesítése terén, a mindennapi használatban akár tisztábban is üzemeltethetők, mint a benzinmotorok. Utóbbiakat szintén folyamatos fejlesztésekkel teszi mind versenyképesebbé a Peugeot; az autógyártó technológiai kompetenciájának ékes példája, hogy modern benzinmotorjai teljesítmény-osztályuk legkiválóbb tagjainak számítanak. Ezt igazolják azok az aranyérmek is, amelyeket a márka az elmúlt közel másfél évtized során előbb az 1,6 literes, majd legutóbb az 1,2 literes turbómotorjával évről évre elnyert az Év Motorja nemzetközi versenyen.

A belső égésű motorok mellett megjelennek a márka kínálatában a részben vagy teljesen elektromos hajtásláncok is, méghozzá nem a pillanatnyi divathoz, hanem teljes mértékben a felhasználói szokásokhoz igazodva.  Az emissziós normák teljesítése szempontjából a lehető legjobb pillanatban újul meg a márka kisautó-kínálata. A közelmúltban bemutatott második generációs 208-as és 2008-as típusok vadonatúj padlólemezre épülnek, és nem csak modern, tiszta üzemű belső égésű motorokkal, hanem most először zéró helyi károsanyag-kibocsátású, tisztán elektromos hajtásláncokkal is elérhetők lesznek Magyarországon is.

Már most látható, hogy a piac pozitívan reagál a kezdeményezésre: az e-208 típus iránti kezdeti érdeklődés jóval meghaladta az autógyártó reményeit, a prognosztizált 10 százalék helyett a vásárlók negyede keresi célzottan ezt a típust. Mivel a Peugeot tartósan képes az éves kapacitás 20 százalékát villanymotorral gyártani, a növekvő kereslet hosszú távon sem fog fennakadást okozni a vállalat működésében, valamint a kiszállítások ütemezésében.

Miközben a városi használatra optimalizált kisautók tisztán elektromos hajtásláncot kapnak, a családi és üzleti vásárlók körében egyaránt igen népszerű modellek (az 508-as szedán és kombi, valamint a 3008-as szabadidőjármű) kínálatát az univerzális felhasználást messzemenőkig támogató plug-in hibrid hajtásláncokkal erősíti a Peugeot.

A gyártó fejlett villamosítási programjában további lehetőségek is rejlenek: a márka már középtávon részben vagy teljesen elektromos sportmodellekkel egészíti ki kínálatát, így téve hitet a teljes körű emissziócsökkentés mellett. Ez egyben azt is jelenti, hogy – más márkákkal ellentétben –a Peugeot-nak nem kell a modellkínálat megnyirbálásával küzdenie a kibocsátási normák eléréséért: ellenkezőleg, új bevezetésekkel kerülhet közelebb a kitűzött környezetvédelmi célokhoz.

Illusztrációk: Peugeot, Infografikák: PA Consulting (paconsulting.com)

 

PEUGEOT sajtókapcsolat               

www.peugeot-pressepro.com                     

                                                                                                              

 

PEUGEOT

A vezetés felemelő élményét középpontba helyező, örömteli vezetés, méltóságteljes formaterv, megalkuvás nélküli minőség – ez a márka kötelezettségvállalása az ügyfelekkel szemben, és ez alapozza meg azt az érzést is, amelyet a PEUGEOT járművek ébresztenek tulajdonosukban.

A PEUGEOT, amely a világ közel 160 országában több mint 10.000 értékesítési ponton keresztül forgalmazza termékeit, 2018-ban 1.740.000 járművet értékesített világszerte.

A PEUGEOT mindenütt az igényességet, az eleganciát és az érzelmet ötvözi. Arra törekszik, hogy modelljei magas pozicionálásának köszönhetően az általános termékpalettát kínáló gyártók között világelső legyen.

 

[1] NEDC norma szerint megfogalmazott értékek

[2] A bírság összege = a márkára vonatkozó emissziós határérték és a ténylegesen megvalósuló CO2-kibocsátás közötti különbség (g/km) x €95 x a márka által 2020-2021 során eladott autók összesített darabszáma. (https://europe.autonews.com/automakers/automakers-risk-massive-fines-co2-target-miss-analysts-say)

[3] https://theicct.org/sites/default/files/publications/EU-LCV-CO2-2030_ICCTupdate_201901.pdf

[4] https://europe.autonews.com/automakers/peugeot-already-compliant-2020-eu-co2-emissions-ceo-says

Szólj hozzá