AZ ÉV MOTORJA DÍJ 2018
Rueil-Malmaison, 2018. június 5.
A PSA Csoport turbófeltöltős PureTech benzinmotorja negyedszerre is elnyerte a nemzetközi Év motorja címet
A 20. alkalommal megrendezett Nemzetközi Év Motorja verseny stuttgarti díjátadóján a zsűri az 1,0–1,4 literes kategóriában zsinórban negyedszerre a háromhengeres Pure Tech 110 S&S, ill. 130 S&S turbófeltöltős benzinmotornak ítélte az Év motorja címet.
A PSA összesen 210 szabadalmat jegyeztetett be a háromhengeres benzinmotorcsaládra. A PureTech motorok legújabb generációja teljesítményben, fogyasztásban és környezethatékonyságban is felülmúlja az előzőt:
• Az előző generációhoz képest átlag 4%-kal alacsonyabb az üzemanyag-fogyasztás.
• Az optimalizált turbófeltöltőnek köszönhetően rövidebb a motor reakció ideje (1500 ford./perctől 20%-kal meredekebben nő a nyomaték).
• A benzines részecskeszűrőnek (GPFi ) köszönhetően 75%-kal kisebb a részecskekibocsátás. Ezzel a 2020-ra előírt 1,5-ös RDE megfelelési tényezőt i az uniós jogszabályokban szereplő határidőnél három évvel korábban sikerült teljesíteni.
• A városi kisautókhoz, középkategóriás személyautókhoz és kompakt SUV-okhoz tervezett új CMPi platformhoz igazodva kisebb méretű lett a motor.
A 2017-ben az új Peugeot 308-on bevezetett új motornemzedék a PSA kínálatában hamarosan több mint 70 országban, mintegy 100 gépjármű-konfigurációban lesz jelen. A motorok az európai Euro 6.d-temp és a kínai China 6b normának egyaránt megfelelnek.
A háromhengeres PureTech motort jelenleg Franciaországban – a douvrini Française de Mécanique üzemben (Pas-de-Calais megye), ill. Trémeryben (Moselle megye) – és Kínában (Xiang Yang) gyártják. A francia üzemek gyártási kapacitása 2018-ban a duplájára bővül, 2019-ben, ill. 2020-ban pedig a lengyelországi Tychyben, majd Szentgotthárdon is megkezdődik a PureTech motor gyártása.
A díj elnyerése alkalmából Alain Raposo, a PSA hajtómű- és alvázfejlesztési műszaki igazgatója a következőt nyilatkozta: „Büszkék vagyunk arra, hogy egymás után négyszer is kivívtuk ezt a rangos elismerést, mely fejlesztőmérnökeink szaktudását dicséri. Jelenleg a motor a legtöbb PSA gépjármű kínálatában megtalálható, és az ügyfeleink körében is nagy népszerűségnek örvend. Benzinmotorjaink és azon belül is a 3 hengeres PureTech motor versenyképességét és hatékonyságát így mára világszinten is nagy elismerés övezi.”
3 hengeres turbófeltöltős PureTech 110 és 130 LE benzinmotor
Típus |
3 hengeres soros |
|
Emissziós besorolás |
Euro 6d.temp 1,5-ös RDF megfelelési tényezővel / Euro 6d bevezetése 2018. novembertől (az előírtnál 3 évvel korábban) |
|
Max. teljesítmény kw/LE |
96/130 5500 ford./percnél 81/110 5500 ford./percnél |
|
Max. nyomaték Nm |
230 1750 ford./percnél 210 1500 ford./percnél |
|
Égési mód |
Központi és turbófeltöltős közvetlen befecskendezéses motor, változó szívó- és kipufogóoldali vezérlés |
|
Motorvezérlés |
PSA SSTG motorelektronika Közvetlen befecskendezés 250 bar nyomáson Intelligens akkumulátortöltés Stop & Start |
|
Hengerűrtartalom |
cm3 |
1199 |
Kompresszióviszony |
10,5 : 01 |
|
Furat/löket mm X mm |
75 X 90,5 |
|
Hajtórúd |
Modul kisfej, fix dugattyúcsapszeg, nagyszilárdságú acél |
|
Olajszivattyú |
Változó szállítású, automatikus vezérléssel |
|
Hengerfej |
Hőkezelt alumínium A57 rézötvözet, gravitációs öntés, a hengerfejbe integrált kipufogóleömlő |
|
Turbófeltöltő |
Új generációs turbókompresszor, optimalizált szállítás, beépített lefúvószelep, elektromos elkerülőszelep |
|
Karter |
Alumínium vákuumöntvény, öntéskor beágyazott hibrid hengerperselyek |
|
Befecskendezés |
Közvetlen központi befecskendezés, lézerfúrt 5 furatú porlasztók, nagynyomyású (250 bar) benzinszivattyú |
|
Vezérlés |
2 darab kompozit anyagú csöves vezérműtengely, olajfürdős vezérműszíj DLC-bevonatú bütykök |
|
Szelepvezérlés |
Mechanikus szelepemelőkkel történő direkt működtetés |
|
Szelepek száma hengerenként |
4 szelep/henger |
|
Motor hossza mm |
604,5 |
|
Motor magassága mm |
683,5 |
|
Motor szélessége mm |
586 |
|
PSA norma szerinti súly |
84 kg |
|
Üzemanyag RON |
91-98 |
|
Hűtés |
Hő vezérelt hűtés vezérelt termosztáttal |
|
Kipufogó |
A turbókompresszor alá beépített integrált környezetvédelmi rendszer: katalizátor + benzines részecskeszűrő (GPF) |