2020. sze 29.

Formatervezői őrségváltás a Peugeot-nál

írta: Autó Máté Kft.
Formatervezői őrségváltás a Peugeot-nál

Tíz meghatározó év után Matthias Hossann vette át a stafétabotot Gilles Vidaltól, a Peugeot vezető formatervezőjétől. Az ifjú utód legalább olyan emlékezetesen kezdte pályafutását, mint a márka jelenlegi arculatát gyakorlatilag egy személyben meghatározó kreatív szakember.

 gilles_vidal.jpg

Amikor lezárul egy korszak, hajlamosak vagyunk nosztalgikus szomorúsággal visszatekinteni az elért eredményekre. Nem törvényszerű azonban, hogy egy karizmatikus vezetőt hasonlóan karizmatikus utód kövessen a trónon. Gilles Vidal minden kétséget kizárólag a Peugeot történetének egyik legnagyobb jelentőségű formatervezője volt, ám távozása mégsem hagy űrt maga után: az örökébe lépő Matthias Hossann két éve ugyanúgy egy szenzációs jövőképpel hívta fel magára a figyelmet, mint annak idején Vidal, a márka legfrissebb termékei pedig már kettőjük közös szellemi gyermekeként jöttek világra.

 matthias-hossann.jpg

matthias-hossann2.jpg

A formatervezésben – ahogy tulajdonképpen a változó világ minden területén – egy-egy forradalmi jelentőségű lépésváltást hosszabb evolúciós folyamat követ, amelyet aztán szükségszerűen egy újabb revolúció zár le, hogy aztán elölről kezdődjön az egész folyamat. Az autóiparban a kezdetek kezdetéig visszatekintve ismerhetünk fel ilyen dizájn-fordulópontokat, amelyeket részben a technológiai fejlődés, részben az automobil társadalmi jelentőségéből és szerepéből adódó változások idéztek elő.

 gerard_welter.jpg

Az esztétikai úttörők nevét már száz évvel ezelőtt is feljegyezte a történelem. Nézzük csak meg a dicső harmincas éveket: Marcel Pourtout a Peugeot 601 Éclipse megalkotásával írta be magát a dizájn nagykönyvébe, a Peugeot 402 Andreau aerodinamikai tanulmány alkotójának kézjegye mellett annak nevét is magán viselte, mint ahogy Émile Darl'mat roadsterei nélkül is szegényebb lett volna a Peugeot korabeli palettája. A második világháborút követően filmsztároknak kijáró dicsőség és elismerés övezte az olyan formatervezőket, mint Sergio Pininfarina, és a személyéhez, illetve stúdiójához kötődő Peugeot modelleket (a 404-est, az 504 Coupét vagy a későbbi 406 Coupét).

 peugeot_206_5-door.jpg

Az autógyártók saját formatervezői évtizedeken át asszisztensei voltak csupán ezeknek a független alkotóknak, és csak a közelmúltban, az egységes márkaarculat követelményének általánossá válásával léptek ki az árnyékukból. Szemléletes példája ennek Gérard Welter, aki 1960-tól 2007-ig, egész pályafutása alatt a Peugeot dizájnereként dolgozott. Ő rajzolta meg többek között a Peugeot 504 fényszóróit, amelyeket a legenda szerint Sophia Loren igéző szemei ihlettek, és 1998-ban ő vetett véget az kiszervezett autódizájn korának, amikor egy személyben jegyezte a Peugeot 206-ost.

 peugeot_206_se_5-door.jpg

Már a kisautó elődjét, a zseniális Peugeot 205-öst is ő alkotta, maga azonban talán a motorsportban elért eredményeire volt a legbüszkébb. 1988-ban különleges aerodinamikai csomaggal szerelt fel egy WM Peugeot P88 versenyautót, amely így elsőként lépte át a bűvös 400 km/óra sebességet a Le Mans-i 24 órás futamnak otthont adó Circuit de la Sarthe versenypálya legendás egyenesében, a Mulsanne-on.)

Vidal elődeinél merészebben, egyszersmind nagyobb szabadsággal kezelte a formatanulmányokat, ezekre azonban nem ragyogó kiáltványként, hanem egyszerű vázlatként tekintett, amelyek feladatukat beteljesítve gyorsan elhervadnak. Tíz év alatt számtalan emlékezetes koncepciójárművet (köztük a semmihez sem fogható BB1-et) alkotott, ám egyiknél sem ragaszkodott ahhoz, hogy sorozatgyártásban megvalósítható autót teremtsen – ahogy fogalmazott, a Peugeot ügyfelei nem klónokat, hanem folytonos fejlődést és megújulást várnak.

Koncepcióival ezért egy-egy konkrét feladatra, problémára, kihívásra keresett és talált válaszokat. Ezeket a részmegoldásokat aztán már biztos kézzel vezette át sorozatgyártásba. Ő kezdte el valódi prémium tartalommal megtölteni a márkát, és az ő nevéhez köthető az i-Cockpit vezetői környezet koncepciójának a kidolgozása és megvalósítása.

Vallotta, hogy a formatervezés több felszínes kommunikációnál: tartalommal kell azt megtölteni. « Arra törekszünk, hogy a Peugeot dizájn-koncepciója eljusson egészen a gyártás gyökeréig – sőt, akár az autógyártás folyamatát is befolyásolja » – nyilatkozta egy interjújában.

A Peugeot márka jelenlegi formájában Gilles Vidal teremtménye, a jövővel kapcsolatban azonban éppen az a tanulmányautó vetette fel a leginkább érdekfeszítő, legmesszebb vezető kérdéseket, amely frissen kinevezett utódja, Matthias Hossan nevéhez köthető.

Gilles Vidal utódja, a most 40 éves tervező hét éven át vezette a márka koncepciójárművekkel foglalkozó részlegét, így személy szerint neki köszönheti a világ a 2018-es Peugeot e-Legend kupét: egy önvezető technológiákkal felvértezett, tizenhét nyelven beszélő elektromos járművet, amely a jövőbe tekintő műszaki megoldásait múltidéző formajegyekkel kombinálta.

Szépséges kétajtósával Hossan olyan dilemmáknak adott hangot, amely már az autóhasználók egy vadonatúj generációját foglalkoztatják, és nem félt olyan részletekre helyezni a hangsúlyt, amelyek talán csak öt, tíz vagy tizenöt év múlva válnak kereskedelmi szempontból relevánssá. Alighanem erre a látnoki szemléletre utalt Jean Pierre Ploué, a Peugeot anyavállalatának, a PSA csoportnak a vezető dizájnere, amikor Hossant « korosztálya egyik legtehetségesebb formatervezőjének » nevezte, aki « eddig is ragyogó fénnyel világította meg a Peugeot előtt álló utat, és aki mostantól a márka ügyfeleinek szolgálatába állíthatja képességeit ».

 peugeot_bb1_concept_13.jpg

peugeot_402_pourtout_cabriolet.jpeg

Illusztrációk: Peugeot

 

PEUGEOT sajtókapcsolat                    

https://int-media.peugeot.com/

PEUGEOT

Intenzív technológiai fejlesztéseire és a kínálat elektrifikációjára építve a PEUGEOT márka bizakodóan tekint az energetikai átállásra. A vezetés felemelő élményét középpontba helyező örömteli vezetés, méltóságteljes formaterv, megalkuvás nélküli minőség – ez a márka kötelezettségvállalása az ügyfelekkel szemben, és ez alapozza meg azt az érzést is, amelyet a PEUGEOT járművek ébresztenek tulajdonosukban. A PEUGEOT, amely a világ közel 160 országában több mint 10.000 értékesítési ponton keresztül forgalmazza termékeit, 2019-ben 1.500.000 járművet értékesített világszerte.

 

          

Szólj hozzá