2016. már 29.

Galamb József kapta a Magyar Örökség díjat

írta: Autó Máté Kft.
Galamb József kapta a Magyar Örökség díjat

A legendás Ford T-modell főkonstruktőre a modern autógyártást alapozta meg

galamb_jozsef2.jpgMárcius 21-én ünnepélyes keretek között Galamb József világhírű gépészmérnök, a legendás Ford T-modell konstruktőre és a bolygómű feltalálója kapta meg a megtisztelő Magyar Örökség díjat. Az elismerést a világhírű mérnök születésének 135. évfordulóján Galamb Erzsébet, a híres makói konstruktőr rokona vette át a Magyar Tudományos Akadémián.

Galamb József konstruktőri munkáját dicséri az 1908 októberében a Ford Motor Company szerelőcsarnokból első alkalommal kigördült Ford T-modell, a világ első népautója, melyből évtizedek alatt több mint 15 millió „Bádog Böske” készült, ahogy akkor becézték a szalagszerű szereléssel és gyártással készült gépkocsit. „A díj méltó elismerése a szorgalmas mérnöki munkának, a kimagasló műszaki teljesítménynek, és jó példa arra, hogy a tudományos teljesítmények mellett Magyarországon a mérnöki produktumokat is ilyen magas szinten ismerik el. Díjazása egyben tisztelgés a többi magyar mérnök – Farkas Jenő (FORD-A modell, Fordson traktor),Csonka János (karburátor), és mások munkássága előtt is, akik a világ különböző autógyáraiban dolgozva alapvetően hozzájárultak az automobil fejlődéséhez, tömegcikké válásához”. – mondta el Dr. Gáti József gépészmérnök laudációjában.

galambj4.jpgGalamb József 1881. február 3-án, Makón született. A makói alapfokú iskolákat követően tanulmányait Szegeden, majd 1898-tól Budapesten, a Budapesti Magyar Királyi Felső Ipariskolában folytatta. 

Végbizonyítványával a kezében rövid időig Magyarországon dolgozott, majd ösztöndíjjal 1903-ban tanulmányútra Németországba utazott: Drezda, Berlin, Hamburg, Bréma nagy gépgyárait tanulmányozta.

Szakmunkásként dolgozott egy brémai hajógyárban, bejárta Belgiumot és Hollandiát, ezután Düsseldorfba, végül Frankfurt am Main-ba, az Adler autógyárba került. 1903–ban tapasztalatszerzés céljából Amerikába hajózott, ahol munkát vállalt egy dobozgyárban.

galambj3.jpgA St. Louis-i világkiállítás megtekintése oly nagy hatást tett rá, hogy elhatározta, Amerikában marad. Rövid kitérő után Detroitban keresett állást, és 1905. december 11-én belépett a Ford Motor Company alkalmazottai közé, ahol az N-modell tervezésével kezdett foglalkozni. Amikor Henry Ford elhatározta, hogy „kerekekre teszi Amerikát”, maga mellé vette konstruktőrnek Galambot. 

A T-modell tervezése 1907-ben kezdődött és 1908. október 1-én készült el az első típusváltozat. Az autó Otto-rendszerű négyhengeres motorjának legnagyobb teljesítménye 15 kW, legnagyobb sebessége 65 km/h volt. A Galamb tervezte bolygóműrendszerű sebességváltó működtetése két lábpedállal, szalagfékekkel és több lemezes tengelykapcsolóval történt. A növekvő megrendelés állomány kielégítésére kidolgozták a futószalag rendszerű gyártást. 1927. május 28-án gurult le az utolsó T-Ford a szerelőszalagról, összesen több mint tizenötmilliót gyártottak a világ első népautójából.

 

ford_keszlet_duna.jpg

Szólj hozzá

Ford Henry Ford Galamb József Ford Máté T-Modell