2016. feb 29.

Gyalogosok halálos veszélyben

írta: Autó Máté Kft.
Gyalogosok halálos veszélyben

Az elgázolt fiataloknál a leggyakoribb ok az okos telefon

pedestrian-distraction_3.jpgHivatalos adatok szerint 2003-2013. között 85.525 gyalogos vesztette életét az európai utakon. A 18-24 éves korosztályban pedig az egyik vezető halálozási ok az autóbaleset...

A Ford által 10.000 európai megkérdezésével készített felmérés szerint a 18-24 évesek a leginkább hajlamosak mobiltelefont vagy más hordozható eszközt használni, illetve zenét hallgatni, miközben átkelnek az úton. A megkérdezett okostelefon-felhasználók legnagyobb része (57%) elismerte, hogy az utakon történő átkelés közben is használja a telefont – még akkor is, ha nem a kijelölt gyalogosátkelőnél sétál át az úttesten.

A 18-24 évesek között fordul elő leggyakrabban, hogy mobileszközt vagy telefont használnak (86%), beszélnek rajta (68%), zenét hallgatnak (62%), üzenetet küldnek (34%), és volt már, vagy majdnem volt balesetük (22%), az úton való átkelés közben. A legnagyobb brit független közlekedésbiztonsági szervezet, az Institute of Advanced Motorists (IAM) által beszerzett hivatalos adatok szerint 2013-ban az Egyesült Királyságban a gyalogosok sérülésével járó autóbalesetek 23 százalékát a gyalogos gondatlansága vagy sietsége okozta.

fordmondeo_pedestriandetection_02.jpgAz ilyen balesetek megelőzése érdekében a Ford a közelmúltban vezetett be egy új gyalogosérzékelő technológiát, ami segíthet az autóvezetőknek csökkenteni a balesetek súlyosságát, vagy elkerülni azokat. A Galaxy, Mondeo és S-MAX modellekhez már megrendelhető Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer bizonyos körülmények között képes érzékelni a gyalogosokat az úttesten (vagy amikor esetleg az autó útjába kerülhetnek) és automatikusan fékez, ha az autóvezető nem reagál a riasztásra.

A rendszer a szélvédőre szerelt kamera és a lökhárítóba épített radar segítségével gyűjt információkat, s ezeket összeveti az adatbázisában tárolt “gyalogos alakokkal”, hogy felismerje az embereket a tipikus forgalmi helyzetekben. Az új rendszer igen hasznos lehet a váratlan szituációkban, ám nem helyettesítheti az autóvezetőt, és vannak korlátai, például az éjszakai sötétség, a gyenge és kedvezőtlen fényviszonyok, bizonyos időjárási viszonyok, valamint a más irányban haladó járművek.

 

 

Szólj hozzá

baleset gyalogos Galaxy Ford Mondeo S-Max gyalogosérzékelő